Website Quickscan
Net zoals je je auto jaarlijks laat controleren, heeft ook je website regelmatig onderhoud nodig om goed te blijven presteren. Een website is nooit écht af. Blijven doorontwikkelen is essentieel. Denk aan het optimaliseren van bestaande pagina’s of het toevoegen van nieuwe pagina’s met relevante zoekwoorden, zodat je website vindbaar wordt en up-to-date blijft.
Wat we analyseren bij een quickscan
Er komt meer kijken bij een goede website dan alleen een mooi uiterlijk. We onderzoeken of de techniek klopt, of de site goed vindbaar is in Google, en of de content logisch is opgebouwd. Daarnaast kijken we naar het design: is het gebruiksvriendelijk en professioneel? Als laatste checken we of alles goed meetbaar is en de site goed geregistreerd staat bij Google.
1. Technische Gezondheid
Snelheid van de website
Laad de website snel op desktop en mobiel?
Mobielvriendelijkheid
Schaalt de website goed op mobiel?
Veiligheid
Is de website voorzien van een SSL-certificaat? En hoe zit het met bescherming van je website tegen hackers?
Broken links
Zijn er kapotte of niet-werkende links?
Foutmeldingen
Zijn er foutmeldingen? bijv. 404-pagina’s?
2. SEO (vindbaarheid in Google)
Meta-titels en beschrijvingen
Zijn deze uniek, specifiek en goed ingevuld?
Gebruik van zoekwoorden
Komen de juiste termen voor in content?
Landingspagina’s
Zijn deze aanwezig en specifiek genoeg?
Alt-teksten bij afbeeldingen
Zijn deze aanwezig en kloppen ze met de keywords waarop de klant gevonden wil worden?
URL-structuur
Is de URL structuur logisch en leesbaar?
Headings (H1, H2, etc.) – zijn deze correct en strategisch gebruikt?
3. Inhoud en structuur
Relevantie van content
Is de informatie nog actueel?
Duidelijke call-to-actions (CTA’s)
Stuur je de bezoeker naar de juiste plek?
Logische navigatie
Kan een bezoeker makkelijk vinden wat hij zoekt?
Unieke waarde
Biedt de site iets wat anderen niet bieden?
4. Design & Gebruikerservaring (UX)
Design
Is het design consistent en professioneel?
Leesbaarheid en contrast
Is alles goed leesbaar zoals tekengrootte, kleurcontrast?
Balans in het ontwerp
Is er overzichtelijkheid, evenwicht en rust in het ontwerp?
Gebruiksvriendelijkheid
Werkt alles naar behoren op mobiel en desktop?
5. Google Analytics & sitemap
Google Analytics
Is Google Analytics goed ingesteld? Meten is immers weten. Deze tool vertelt je waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en via welke keywords zij op de website terecht gekomen zijn.
Aanmelding Sitemap bij Google
Een sitemap is letterlijk een kaart van je website in XML code. De sitemap moet bij Google zijn aangemeld. Dit helpt samen met het hebben van goede landingspagina’s voor keywords enorm mee aan een hoger indexering van je website.
Tips om beter gevonden te worden door Google die je zelf kunt uitvoeren
Er zijn een aantal dingen die elke ondernemer zelf al kan doen om ervoor te zorgen dat hij beter vindbaar wordt voor Google. Veel dingen zijn direct gerelateerd aan een goede website, maar sommige zaken ook niet. Zo kan het verzamelen van zoveel mogelijk goede reviews je website bijvoorbeeld al hoger in de zoekresultaten van Google krijgen. Er zijn nog een aantal andere dingen die je zelf al kunt doen.
Verzamel zoveel mogelijk reviews
Je kunt zelf al aan de slag met het verzamelen van reviews via Google. Vraag al je klanten een review te schrijven of zet daar desnoods een actie voor op. Goede reviews helpen je website omhoog in Google.
Gebruik YouTube
Maak zelf een aantal goede filmpjes van je diensten of producten. Upload deze naar YouTube en zorg dat er een goede omschrijving is met de juiste keywords. Ook dit kan je helpen om te stijgen in de zoekresultaten.
Wordt actief op Social Media
Net als het maken van een YouTube account, is het slim om actief te worden op Social Media. Instagram, Facebook en TikTok kunnen verkeer naar je website genereren en daarmee je positie in de zoekresultaten beïnvloeden.
Wat kun je met de resultaten van een quickscan?
De Quickscan laat precies zien waar jouw website kansen laat liggen. Je kunt er zelf mee aan de slag, of wij nemen het uit handen. Op basis van de scan stellen we een concreet actieplan op – en zorgen we dat jouw website weer maximaal presteert.
Wil je een quickscan aanvragen voor jouw website? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.